Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών |
ΘΕ.ΦΥΛ.ΙΣ. |
|
|
|
Φύλο και εκπαίδευση [Τμήμα Θεολογίας 1] Η Εκπαίδευση αντικατοπτρίζει τα εκάστοτε κοινωνικά δεδομένα αλλά και επηρεάζει τις κοινωνικές εξελίξεις. Η ταυτότητα και η ισότητα των δύο φύλων είναι ένα από τα μεγάλα θέματα του πολιτισμού μας. Στο μάθημα θα παρουσιασθούν βασικές πτυχές της σύγχρονης συζήτησης για τα δύο φύλα, για τις ανθρωπολογικές, κοινωνικές, ιστορικές και πολιτισμικές προϋποθέσεις του ρόλου των φύλων, με στόχο τη δημιουργία γόνιμου προβληματισμού και την ευαισθητοποίηση των |
|||||||||||||||||||||
|
φοιτητών και των φοιτητριών στις σχετικές θεματικές. Η παιδαγωγική πρόταση του διδάσκοντα είναι η "παιδεία του προσώπου", ως βάση ενός "πολιτισμού του προσώπου" στη διαμόρφωση του οποίου μπορεί να συμβάλει καθοριστικά η παράδοση της Ορθοδοξίας. Θεματικές ενότητες (επιλογή): Επιστημονική ευθύνη και διδασκαλία: Καθηγητής Κωνσταντίνος
Δεληκωσταντής
Προαπαιτούμενα μαθήματα: Κανένα Φύλο και θρησκεία [Τμήμα Θεολογίας 2] Πραγματεύεται το πρόβλημα των σχέσεων του θρησκευτικού φανατισμού με την ισότητα των δύο φύλων συγκριτικά (μητροκεντρικοί-ανδροκεντρικοί πολυθεϊσμοί, θεομητορικός θεανθρωπισμός), ιστορικοκριτικά (ρωμαιοκαθολική μαριολογία, προτεσταντικός φεμινισμός, ορθόδοξος θεομητορισμός, ρωσική σοφιολογία, ελληνική θεοτοκολογία) και συστηματικά ("Μαθήτριες του Ιησού", Διακόνισσες Αποστολικής Εκκλησίας, Μοναχές και "Μητερικόν", ιερωσύνη γυναικών και ετερόδοξη θεολογία). Επιστημονική Ευθύνη και διδασκαλία: Καθηγητής Μάριος Μπέγζος Εκκλησιαστικό
οικογενειακό δίκαιο και ισότητα των δύο Φύλων 1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Επιστημονική Ευθύνη και διδασκαλία: Καθηγητής Παναγιώτης
Χριστινάκης Η
ισότητα των φύλων και γυναικείες μορφές στη Βίβλο Στο πρώτο μέρος της εισαγωγής γίνετε μία αναφορά στο φεμινιστικό κίνημα σύγχρονο και παλαιότερο. Στο δεύτερο μέρος γίνεται μια αναφορά στη φεμινιστική θεώρηση τω γραφών αναφερόμεθα στις κύριες ενασχολήσεις των ακαδημαϊκών φεμινιστών, στη γυναίκα στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Επίσης στη γυναίκα στον Ελληνικό Πολιτισμό (η γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα), Αιγυπτιακό Πολιτισμό, στην Αρχαία Ρώμη και στο Μεσοποταμιακό Πολιτισμό.Στο τρίτο μέρος κάνουμε μια ιστορική αναδρομή στη γυναίκα της Βίβλου, ξεκινώντας από την προπτωτική γυναίκα, στη γυναίκα της Πατριαρχικής περιόδου του Ισραήλ, στη γυναίκα κατά την Έξοδο και στους ιστορικά προσδιορίσιμους χρόνους και φτάνουμε μέχρι τη γυναίκα της Καινής Διαθήκης. Επιστημονική Ευθύνη και διδασκαλία: Αναπληρώτρια καθηγήτρια
Ελένη Χριστινάκη-Παπακώστα Ποιμαντική
γάμου, οικογένειας και ισότητας των δύο φύλων Το μάθημα ερευνά τόσο τις γραπτές πηγές της Ορθοδόξου Θεολογίας (Βίβλο, Πατέρες, Οικουμενικές Συνόδους, Δίκαιο της Εκκλησίας) όσο και την πράξη της Εκκλησίας και τη θέση και διακονία των γυναικών εις αυτήν. Σκοπός των μαθημάτων είναι να φανεί ότι τα δύο φύλα, άνδρας και γυναίκα, πλάστηκαν με ισότητα και ισοτιμία και η ανατροπή αυτής της ισότητας μόνο ως παρεκτροπή από το ορθό πρέπει να αντιμετωπίζεται. Η κατάργηση της διακρίσεως των φύλων, που για πρώτη φορά διακηρύχθηκε από τον Απόστολο Παύλο: ("ουκ ενι άρσεν καί θήλυ") βρίσκει εφαρμογή στην Εκκλησία και περνά προοδευτικά και στους λοιπούς χώρους του Κράτους και της Κοινωνίας. Οι θεματικές ενότητες του μαθήματος είναι: Επιστημονική Ευθύνη και διδασκαλία: Καθηγητής Αλέξανδρος Μ.
Σταυρόπουλος
Συνδιδασκαλία: Δρ. Στέφανος Κουμαρόπουλος |